Opel Astra Twin Top – tani i wielosezonowy kabriolet. Opinie, dane techniczne, zalety i wady
Większość kabrioletów kojarzy się z wiatrem we włosach, podmuchami powietrza i koniecznością zaciskania zębów przy wyższych prędkościach. Astra Twin Top trochę łamie ten schemat. To jeden z tych nielicznych kabrio, w których można jechać z otwartym dachem i to nawet bardzo szybko. Prędkość 140km/h nie powoduje dyskomfortu związanego z wiatrem, niemniej staje się już to głośne.
Klimatyzacja czy składamy dach?
Jeśli za oknem jest ponad 16’C to już można myśleć o podróżowaniu bez dachu. Ogrzewanie + windshot (wiatrołap) i takie przejażdżki są już bardzo miłe. Wato pamiętać, że podróżowanie w bardzo gorące dni z klimatyzacją jest również komfortowe. Niemniej w prawdziwy upał ja zdecydowanie polecam jazdę z zamkniętym dachem i klimatyzacją.
Stalowy dach to plus, ale czasami minus
Najciekawszy element Astry Twin Top to twardy, składany dach. Inżynierowie Opla poszli inną drogą niż wielu rywali:
- zamiast ogromnego, dwuelementowego dachu, który wymusza wielki, długi bagażnik,
- zastosowali konstrukcję składającą się bardziej kompaktowo (trzy elementy), przez co proporcje nadwozia pozostały zgrabne.
Efekt? Samochód nie wygląda jak kabriolet z „doklejonym” kufrem, tylko jak naturalnie zaprojektowany model, od początku pomyślany pod twardy, chowany dach.
To rozwiązanie ma jednak cenę. Po zamknięciu dach nie robi z Astry pancernej limuzyny. Nadwozie nie usztywnia się tak, jak można by się spodziewać po stalowej konstrukcji, a na nierównych drogach łatwo wychwycić lekkie trzaski, drgania i wibracje nadwozia przy jeździe po wybojach. Jest na to lekarstwo – serwis dachy. Polecam smarowanie uszczelek wazeliną techniczną lub preparatem do uszczelek, wtedy hałasy są mniejsze lub są niwelowane do zera. Dodatkowo dach ma regulacje i można go “usztywnić”.
Warto wspomnieć, że auto jest wzmocnione poprzez m.in. zastrzały pod nadwoziem. To tworzy z niego dość sztywne auto z dobrym prowadzeniem zarówno z schowanym jak i rozłożonym dachem.
Diesel pod maską to chyba jeden z najlepszych wyborów
estowany wariant Astry Twin Top skrywa pod maską turbodiesla. To połączenie, które na papierze wygląda logicznie:
- dobry moment obrotowy,
- niezła elastyczność,
- spalanie, które nie straszy przy dystrybutorze.
W moich dwóch astrach stawiałem na diesla. Całkiem dobrze pasuje do charakteru auta – dość żwawo przyśpiesza, a dźwięk disela nie przeszkadza. Do tego jest ekonomiczny, średnie spalanie wynosi około 6-7 litrów na 100km.
Jak to w dieslu warto przed zakupem przygotować lub zweryfikować:
- koło dwumasowe, po 160 tys. km. zwykle kończy żywot,
- turbina, jak to w dieslu może się pocić, niemniej dla DPF (filtra cząstek stałych) może to być wyrok śmierci,
- klapy wirowe w kolektorze ssącym, można je usunąć / wylogować, niemniej urwanie grozi uszkodzeniem silnika i drogim remontem,
- EGR, może się zaciąć, auto wtedy straci moc, ale czyszczenie zwykle wystarczy,
- DPF (nie zawsze jest obecny), niestety brak regularnego wypalania, lejące wtryski i nieszczelności turbiny mogą spowodować jego uszkodzenie lub konieczność czyszczenia.
Z polecanych silników jeszcze mogę wskazać jednostki benzynowe – 1.8 wolnossące oraz 2.0 turbodoładowane. Mają opinię całkich dobrych. Odradzam 1.6 wolnossące i turbodoładowane – pobierają olej lub potrafi się zatrzeć jeden z cylindrów, co niesie ze sobą duże koszty remontu.
Praktyczność? Więcej, niż można by się spodziewać
Jak na kabriolet z twardym, chowanym dachem, Astra Twin Top całkiem sensownie łączy styl z praktyką:
- bagażnik nie jest mikroskopijny – dopóki dach jest zamknięty, można coś do niego realnie zapakować,
- po otwarciu dachu przestrzeń się kurczy, ale wciąż da się zmieścić np. torbę sportową czy zakupy,
- w kabinie jest znane z Astry wyposażenie i ergonomia – nie różni się niczym.
To nie jest auto rodzinne, ale na weekendowy wyjazd we dwoje w zupełności wystarczy, nawet ze schowanym dachem można się zapakować, wykorzystując kanapę 🙂
Dla kogo jest Astra Twin Top?
Opel Astra Twin Top to ciekawa propozycja dla kierowcy, który:
- chce kabrioletu, ale boją się wiatru – tutaj tego nie ma, mając 188cm mogę to potwierdzić, oczywiście posiadając wiatrołap :),
- szuka modelu całorocznego, najlepiej z twardym dachem, który po zamknięciu nadal wygląda proporcjonalnie i elegancko,
- liczą na niskie koszty eksploatacji i względną bezawaryjność.
To nie jest idealny kabriolet – ktoś wrażliwy na trzaski nadwozia i twardą jazdę może się z nim nie polubić. Ale jeśli priorytetem jest komfort jazdy z otwartym dachem oraz bezawaryjność, Astra Twin Top wypada bardzo przekonująco.