motosportshow.pl
vw golf r variant mk7
Czy warto kupić VW Golfa R mk7? Opinia posiadacza
2025-10-02
opel astra gsi
Opel Astra GSi 2.0 16V – hot hatch, który zyskuje na wartości
2024-12-12
Jak uruchomić samochód w zimie
Jak uruchomić samochód w zimie: praktyczne porady na mroźne dni
2023-12-10
motocykle 125ccm
Motocykle 125ccm: kompletny przewodnik
2023-10-14
Facebook Twitter Youtube Instagram
motosportshow.pl

Type and hit Enter to search

  • Baza wiedzy
  • Gadżety i akcesoria
  • Porady i mechnika
    • Zakup auta
    • Testy i opinie
  • Przepisy
motosportshow.pl
  • Baza wiedzy
  • Gadżety i akcesoria
  • Porady i mechnika
    • Zakup auta
    • Testy i opinie
  • Przepisy
vw golf r variant mk7
Zakup autaTesty i opinie

Czy warto kupić VW Golfa R mk7? Opinia posiadacza

Redakcja
2025-10-02 4 Mins Read
33 Views
0 Comments

Volkswagen Golf R Mk7 (2014–2019) to topowa, usportowiona wersja Golfa siódmej generacji, oferująca napęd na cztery koła i mocny silnik 2.0 TSI. Model ten występował przed liftingiem (lata 2014–2016) oraz po liftingu (tzw. Golf 7.5, lata 2017–2019). Golf R łączy wysokie osiągi z codzienną praktycznością typową dla Golfa. Brzmi świetnie? Sprawdźmy!

Specyfikacja silnika

Golf R Mk7 napędzany jest czterocylindrowym silnikiem benzynowym 2.0 TSI z turbodoładowaniem, należącym do rodziny EA888. Jednostka bazuje na silniku znanym z Golfa GTI i Audi S3, jednak w odmianie R zastosowano szereg modyfikacji: m.in. wzmocnioną głowicę, zawory wydechowe, utwardzone gniazda i sprężyny zaworowe, inne tłoki oraz większy intercooler i turbosprężarkę. W efekcie silnik generuje 300 KM (221 kW) przy ok. 5500–6200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 380 Nm w zakresie ~1800–5500 obr./min w wersji przed liftingiem.

Natomiast po faceliftingu w 2017 r. parametry silnika nieco wzrosły – w standardowej wersji europejskiej osiągał on 310 KM (228 kW) mocy oraz do 400 Nm momentu. Było to efektem usprawnień w elektronice i osprzęcie silnika. Co istotne, jednostka EA888 w Golfie R wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa FSI, zmienne fazy rozrządu oraz turbosprężarkę typu twin-scroll dla szybkiego narastania ciśnienia doładowania. Silnik ten słynie z elastyczności i szybką reakcję na pedał gazu.

Jak wygląda kwestia osiągów w Golfie R mk7?

Golf R Mk7 oferuje osiągi klasy hot-hatcha. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w wersji przed liftingiem wynosi około 5,1 s z manualną skrzynią 6-biegową, a 4,9 s z szybszą, dwusprzęgłową skrzynią DSG. Po liftingu, dzięki dodatkowym 10 KM i ulepszonej 7-biegowej skrzyni DSG, czas przyspieszenia spadł do ok. 4,6 s (DSG) i nadal około 5,1 s z przekładnią manualną (oficjalne dane VW). . Tak uzyskane wyniki plasują Golfa R w czołówce kompaktów pod względem sprintu 0–100 km/h. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h w obu wersjach (istniała opcja fabrycznego pakietu Performance zdejmującego ogranicznik do ~270 km/h).

Pomimo wysokich osiągów, Golf R tylko teoretycznie zachowuje względną ekonomiczność jak na swoją moc – średnie zużycie paliwa wg norm (przedlift) wynosiło ok. 7,1 l/100 km, ale w praktyce może być więcej.

W moim egzemplarzu spalanie oscyluje w okolicy 11 litrów / 100 km. Samochód jest po modyfikacji i dysponuje mocą 395 KM oraz momentem 410 Nm.

Skrzynia biegów – manualna vs DSG

Golf R Mk7 oferowany był z dwiema skrzyniami biegów: 6-biegową manualną oraz automatyczną 6-stopniową DSG (dwusprzęgłową) przed liftingiem, zaś po 2017 r. z 7-stopniową DSG. Każda z nich wpływa nieco inaczej na charakterystykę jazdy i osiągi:

  • Manualna 6-biegowa (MQ350) – klasyczna przekładnia ręczna, ceniona przez purystów za bezpośrednie zaangażowanie kierowcy. Charakteryzuje się długimi przełożeniami (by ograniczyć hałas i spalanie – na 6. biegu ~130 km/h osiąga przy ok. 3000 obr./min). Osiągi z manualem są nieco słabsze – wolniejsze zmiany biegów i brak funkcji launch control skutkują 0–100 km/h gorszym o ok. 0,2–0,3 s względem DSG. Mimo to, manual daje więcej kontroli i frajdy z jazdy dla entuzjastów. Warto jednak zauważyć, że sprzęgło w wersjach manualnych Golfa R uchodzi za słaby punkt – Volkswagen zastosował tu podobny zestaw jak w słabszym GTI, co przy seryjnych 380 Nm momentu jest na granicy wytrzymałości. Użytkownicy raportowali okazjonalne ślizganie się sprzęgła nawet w seryjnych autach (np. pod dużym obciążeniem na 4./5. biegu)vwroc.com, co wskazuje na ograniczony zapas wytrzymałości. Przy tuningowaniu (patrz niżej) wymiana sprzęgła na wzmocnione jest często konieczna.
  • Automatyczna DSG – dwusprzęgłowy automat (robot) o bardzo szybkiej zmianie biegów, dostępny w trybie automatycznym lub sekwencyjnym. W Golfie R 2014–2016 zastosowano 6-biegową DSG typu mokrego (DQ250), natomiast model 2017+ otrzymał nowszą 7-biegową DSG (DQ381), również o konstrukcji mokrej. Skrzynie DSG zapewniają błyskawiczne przełożenie mocy – zmiany biegów trwają ułamki sekund, bez przerywania ciągu napędu. Dzięki temu R z DSG jest szybszy w sprintach (jak wskazano, 0–100 km/h ~4,6–4,9 s vs ~5,1 s manual)en.wikipedia.orgmotortrend.com. DSG oferuje też wygodę w ruchu miejskim i tryb Launch Control, który automatycznie optymalizuje start (wgrywając silnik na ~3500 obr. i kontrolując poślizg).

Lunch Control tutaj naprawdę “robi” robotę, zwłaszcza jeśli mamy dłubinięty silnik i skrzynię, to przyśpieszenie i przeciążenie jest wyraźnie odczuwalne.

Nowa 7-stopniowa DSG w poliftowym Golfie R ma dodatkowy bieg, co poprawia przyspieszenie w średnim zakresie (gęstsze zestopniowanie) oraz obniża obroty przy jeździe autostradowej. Została też zaprojektowana do przenoszenia wyższego momentu, a z racji 7 biegu wpływa na oszczędność w eksploatacji.

Napęd 4MOTION (haldex AWD)

Wszystkie odmiany Golfa R Mk7 wyposażono w stały napęd na cztery koła 4MOTION oparty na sprzęgle Haldex (piątej generacji). Jest to układ typu AWD dołączanego – w normalnych warunkach auto jest przednionapędowe, a w razie potrzeby moment obrotowy automatycznie dołącza tylne koła. Sterowanie odbywa się elektrohydraulicznie: czujniki wykrywają uślizg przedniej osi, a pompa w ułamku sekundy dociśnie wielopłytkowe sprzęgło w tylnej przekładni, przekazując moc na tył. W ekstremalnych przypadkach nawet do 50% mocy może trafić na oś tylną.

Zastosowany Haldex 5 ma kilka ulepszeń – m.in. w trybie jazdy ze stałą prędkością (małe obciążenie, np. autostrada) następuje pełne odłączenie tylnej osi od napędu, co zmniejsza opory i zużycie paliwa. Daje to Golfowi R cechę dość ekonomicznego auta, gdy nie wykorzystuje się jego potencjału. W momencie wykrycia zapotrzebowania na trakcję, sprzęgło spina się płynnie, praktycznie niezauważalnie dla kierowcy.

Zalety napędu 4×4 w Golfie R to przede wszystkim trakcja. Auto może agresywnie przyspieszać na mokrej nawierzchni czy z ostrego zakrętu bez buksowania kół – coś, z czym przednionapędowe GTI miałoby problem. W testach drogowych Golf R uzyskiwał czasy 0–100 km/h ~5 sek. niezależnie od warunków pogodowych, podczas gdy FWD hot-hatche traciły cenne ułamki sekund na łapanie przyczepności. Napęd 4MOTION zapewnia też dużą stabilność – w szybkich łukach auto zachowuje neutralny balans, a ryzyko podsterowności przy wyjściu z zakrętu zmniejsza się dzięki przeniesieniu momentu na tył.

Napęd Haldex wymaga okresowej obsługi – wymiany oleju w sprzęgle co ~30 tys. do 60 tys. km – co jest kluczowe dla jego sprawności. Zaniedbania mogą skutkować przegrzewaniem i spadkiem wydajności napędu na tył przy dłuższej ostrej jeździe. W codziennym użytkowaniu układ jest jednak bezobsługowy dla kierowcy – działa całkowicie automatycznie.

Czy warto kupić?

Golf R Mk7 oferuje bardzo dobre osiągi, uniwersalność użytkowania i relatywnie przystępną cenę na rynku wtórnym – Golf R zdobył uznanie wielu kierowców i często wygrywał porównania grupowe jako „najrozsądniejszy wybór entuzjasty”. Ja osobiście polecam, niemniej warto się wyrzekać aut, które mają większy przebieg, zweryfikować kompresję cylindrów oraz uważać na egzemplarze z niepewną historią.

Share Article

Follow Me Written By

Redakcja

Other Articles

opel astra gsi
Previous

Opel Astra GSi 2.0 16V – hot hatch, który zyskuje na wartości

opel astra twin top
Next

Opel Astra Twin Top – tani i wielosezonowy kabriolet. Opinie, dane techniczne, zalety i wady

Next
opel astra twin top
2025-11-13

Opel Astra Twin Top – tani i wielosezonowy kabriolet. Opinie, dane techniczne, zalety i wady

Previous
2024-12-12

Opel Astra GSi 2.0 16V – hot hatch, który zyskuje na wartości

opel astra gsi

Powiązane artykuły

opel astra twin top

Opel Astra Twin Top – tani i wielosezonowy kabriolet. Opinie, dane techniczne, zalety i wady

Redakcja
2025-11-13
opel astra gsi

Opel Astra GSi 2.0 16V – hot hatch, który zyskuje na wartości

Redakcja
2024-12-12
motocykle 125ccm

Motocykle 125ccm: kompletny przewodnik

Redakcja
2023-10-14
mały suv

Mały SUV: Kompleksowy przewodnik po popularnym segmencie samochodów

Redakcja
2023-09-01
motosportshow.pl

Śledzimy to, co najciekawsze w motoryzacji.

© 2025, All Rights Reserved.

Na skróty

  • Baza wiedzy
  • Gadżety i akcesoria
  • Porady i mechnika
  • Przepisy

Obserwuj nas

Instagram